• Home
  • Pengenalan SRS
  • Ahli SRS
  • Galeri
  • 2 Sebab Kenapa Anda Tak Gembira

    Thursday, January 13, 2011



    1. Sebab Anda sering persoalkan HAK, bukan melebihkan PERANAN dan SUMBANGAN.
    Anda mempersoalkan hak, maruah dan siapa Anda kerana Anda di api-apikan oleh rasa EGO. Setiap orang ada ego masing-masing cuma dalam jumlah berbeza-beza. Anda tak gembira sebab Anda tak mainkan peranan dalam komuniti Anda berada sekarang ni – di rumah, di pejabat, di sekolah, di tempat kerja, di kalangan kawan-kawan Anda.
    2. Sebab Anda selalu ingat kesusahan di masa lalu.
    Anda selalu ingat kata-kata buruk yang orang lemparkan pada Anda. Anda selalu bayangkan kesusahan di masa lalu. Anda selalu fikirkan orang-orang yang menyakitkan hati Anda. Anda tak pernah memberi ruang untuk hati Anda mensyukuri nyawa dan hidup Anda!
    Untuk Anda jadi gembira dan merasa gembira, bBe humble, bersederhana dan bantulah orang lain ikut kemampuan Anda. Orang lain ini adalah orang-orang di sekeliling Anda. Mulakan dari rumah atau di tempat Anda berada sekarang.
    Cuba bantu mak Anda buat kerja-kerja rumah. Bantu dia sebab Anda ikhlas nak bantu. Just do it! Anda akan rasa gembira melihat orang lain gembira apatah lagi orang tu adalah ibu Anda. Contoh lain, jika Anda bekerja, relakan diri membantu kawan tanpa di minta, tanpa di sangka-sangka. Bantu sebab nak buat apa yang perlu, bukan nak harap pujian. Lakukan ini selalu dan Anda rasa gembira apabila dia kata ‘thank you’.

    0 comments:

    Post a Comment